KOMPENDIUM WIEDZY O OGRZEWANIU KOŚCIOŁÓW PORTAL INFORMACYJNY
ZAKOŃCZENIEData dodania: 2013-09-18
„Duszpasterze winni zadbać o odpowiednie ogrzewanie kościołów ….” (Synod Biskupów diec. lubelskiej). Ten problem jest ciągle aktualny. Przy obecnym stanie techniki grzejnej można uzyskać bardzo dobre efekty gdzie koszty inwestycji i eksploatacji są niskie, przy tym nie wpływają negatywnie na substancje budowlaną i wyposażenia kościoła. Dla przykładu: jedna godzina ogrzewania 200 osób siedzących to wydatek ok. 16 zł brutto, a koszt inwestycji to 40÷45 tys. zł brutto. Koszt inwestycji zbliżony do kosztów systemu ogrzewania domu.

Brak ogrzewania w kościele dokucza wszystkim osobom w nim przebywającym, w tym kap­łanom. Najbardziej odczuwają zimno osoby starsze, często z dolegliwościami narządu ruchu, oraz dzieci – należałoby im stworzyć bardziej przyjazne warunki przebywania w kościele.

Podczas naszych licznych kontaktów z duszpasterzami (targi, sympozja) poznaliśmy wiele ich problemów. Wielu pełni swoją posługę w bardzo ciężkich warunkach temperaturowych. Szczególnie dotyczy to proboszczów z niewielkich miejscowości i z małych parafii. Bywa, że są jedynymi gospodarzami nawet kilku kościołów. Mówią, że zimno jest tak przenikliwe, iż zamarza im woda w ampułkach podczas odprawiania Mszy Świętej. Takie sprawy nie dotyczą tylko szczególnych parafii. Proboszczowie w wielu parafiach uskarżają się, że w konfesjonale często panuje temperatura 0°C, a przecież w takiej temperaturze, bez ruchu i w dłuższym czasie, ciężko jest przebywać.

Jak napisałem w przedmowie, celem niniejszego opracowania jest zaznajomienie osób decyzyjnych z systemami grzewczymi stosowanymi w kościołach, ich omówienie, porównanie od strony technicznej, materiałowej, ekonomicznej i eksploatacyjnej, a przede wszystkim pod względem skuteczności i ekonomiki.

W dostępnym piśmiennictwie spotyka się wiele opracowań wybiórczych, najczęściej autorstwa lobbystów, marketingowców i przedstawicieli handlowych. Publikacje te nie biorą pod uwagę uwarunkowań ogrzewania kościoła, są ogólne, bez głębszej znajomości przedmiotu.

Jeśli nasz portal był pomocny w uzmysłowieniu potrzeby ogrzewania w kościele oraz pomógł w wyborze systemu grzejnego, będziemy mieli tę satysfakcję, że została podjęta właściwa decyzja. Wskazaliśmy pułapki – gry marketingowe i handlowe.

Proboszcz, architekt, projektant czy członek rady parafialnej, wpisując jednego dnia w wyszukiwarkę Google hasło „ogrzewanie kościoła”, widzi na pierwszym miejscu firmę zupełnie nieznaną, a może wcale nieistniejącą. Na podstawie jej pozycji w internecie wyrabia sobie opinię o systemie grzejnym. Jednak jutro zupełnie ktoś inny może być na pierwszym miejscu, a ten z pierwszego miejsca dzień wcześniej jest już na 200. pozycji. Co z tego wynika?

Można to sprawdzić, wynajmując za kilkaset złotych osobę do pozycjonowania stron – może ona w krótkim czasie kogokolwiek wypozycjonować, aby znalazł się na szczycie, np. jako piosenkarz, za kilka tygodni jako aktor, a jeszcze później jako polityk czy celebryta.

Jaką więc wartość ma wysoka pozycja w wyszukiwarce internetowej? Często wprowadza w błąd lub wręcz mówi nieprawdę, gdyż ludzie myślą, że jeśli coś jest na pierwszej pozycji, jest najlepsze. Dlatego nie można być łatwowiernym i działać bez należnego rozeznania tematu, szczególnie w tak ważnej sprawie, jak ogrzewanie kościoła i gdy na jego zakup składa się cała wspólnota.

Należy sprawdzić firmę, która oferuje ogrzewanie, zapoznać się z opiniami użytkowników różnych systemów grzewczych, porównać ze sobą skuteczność i koszty różnych rozwiązań. Ktoś może powiedzieć, że zajmie to bardzo dużo czasu, a poza tym trudno będzie dotrzeć do wiarygodnych opinii użytkowników - pisaliśmy o nadużyciach związanych z referencjami, wiadomo zaś, że oferujący dany system grzejny poda kontakt tylko do bardzo zadowolonego proboszcza, spośród tych, którym założył ogrzewanie, natomiast niepochlebne opinie ukryje. Przed podjęciem decyzji zakupu dobrym zwyczajem powinno być wypożyczenie urządzeń i dokonanie prób eksploatacyjnych w celu sprawdzenia skuteczności systemu grzejnego, o czym piszę w rozdziale „Jak ustrzec się przed zakupem mało skutecznego systemu ogrzewania?”.

W wielu krajach na wyższych uczelniach istnieje kierunek – etyka biznesu. W Polsce jest wiele dziwnych przedmiotów i kierunków nauczania, takiego chyba jednak nie ma. Trudno też szukać etyki w praktyce biznesowej. Marketingowcy, handlowcy szkoleni i ćwiczeni w tech­nikach sprzedaży, podobnie jak banksterzy, potrafią sprzedać wszystko. Często nabywca uważa, że zrobił „interes życia”, choć zakupił tandetę. Kupujących przekonują wszelkimi środkami: opiniami ekspertów i rzeczoznawców, podpierają się ich opiniami oraz badaniami utytułowanych osób i instytucji (pewnie bez ich wiedzy i zgody).

Zapraszam do przedstawienia swoich opinii na temat treści zawartych na portalu, do dyskusji, wymiany poglądów, szczególnie do przedstawienia swoich doświadczeń dotyczących zainstalowanych w kościele urządzeń grzejnych: skuteczności ogrzewania, opłat eksploatacyj­nych, niezawodności, ich wpływu na mikroklimat wnętrza świątyni, nie tylko w krótkim okresie czasu, ale i tego czy system będzie oddziaływał negatywnie w przyszłość, a także wyglądu urządzeń, bo przecież każdy z nas dba o estetykę miejsca, w którym przebywa, a świątynia wymaga szczególnej godności.

Zdaję sobie sprawę, z tego że w treści opracowania użyłem mocnych słów a także z tego, iż wiele kwestii technicznych przedstawiłem w sposób niekonwencjonalny.

Z licznych kontaktów związanych z prowadzoną przez mnie działalnością produkcyjną wyciągam wniosek, że wielkie jest niezrozumienie tematu i błędnie interpretowane są oczywiste fakty. Jakże łatwe jest uleganie absurdalnym namowom! Dotyczy to także projektantów, którzy projektują w obiektach sakralnych instalacje grzewcze. A przecież w skali kraju wiele milionów ludzi jest zainteresowanych ogrzewaniem kościoła w swojej parafii! W wielu przypadkach kompletny brak znajomości podstawowych zagadnień, praw fizycznych zjawisk otaczających nas z życiu codziennym jest zatrważający. Przecież nie żyjemy w czasach braku dostępu do wiedzy, przeciwnie, trudno zapanować nad jej nadmiarem.

Setki tysięcy ludzi codziennie, nawet przez kilka godzin, ogląda telewizję. Obecnie normalny człowiek nie ma tam co oglądać. Liczę na to, że niejeden z tych oglądaczy zrezygnuje z „nadzwyczaj interesujących” programów telewizyjnych i przeczyta ten blog z pożytkiem dla siebie i innych.

Żyjemy w rzeczywistości kompletnie bałamutnej. Informacyjny bełkot zagłusza i nie przepuszcza rzetelnej informacji. Ci którzy tworzą nam zakłamaną rzeczywistość to są ludzie spośród nas. Trudno opędzić się od tych, którzy nas otaczają.

Chciałoby się powiedzieć za poetą: „nie znasz prawd żywych – nie obaczysz cudu!”

A.Mickiewicz.

Zbigniew Bereżański

wrzesień 2013 r. Wrocław

Autor opracowania

 Nuncjusz apostolski arcybiskup Celestino Migliore oraz biskup Marian Florczyk. Uroczystość wręczenia nagród targowych Sacroexpo.

Kardynał Henryk Gulbinowicz - audiencja.



OGRZEWANIE STREFOWE PROMIENNIKOWE,

W KTÓRYM CIEPŁO DOSTARCZANE JEST NA POZIOMIE PODŁOGI

W DANYM CZASIE I W ŚCIŚLE OKREŚLONYM MIEJSCU

ENERGIĄ ELEKTRYCZNĄ

System ten ogrzewa nie tylko osoby siedzące w ławkach, lecz także stojące w nawach bocznych iławkach przestawialnych, oraz wydzielone miejsca w prezbiterium, konfesjonał, stanowisko organisty i chóru.


W celu pogłębienia informacji o wyrobach IZOTERMY zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej:

www.izoterma.com.pl

 

Fin del Mundo – Patagonia

Komentarze wystaw komentarz ↓

Artykuł nie zawiera komentarzy. Jeżeli chcesz dodaj swój komentarz (wystaw komentarz).
ZAKŁAD PRODUKCJI URZĄDZEŃ GRZEJNYCH
55-002 Łany k. Wrocławia
ul. Odrzańska 14

Tel. +48 71-318-58-95
Fax +48 71-318-58-97 Tel. +48 71-318-58-96
e-mail: izoterma@izoterma.com.pl www.izoterma.com.pl
wykonanie: kotonski.pl
Menu